Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
24.05.2018 03:30 - Звездата на Давид - символът на вековете.
Автор: boriss0ff Категория: История   
Прочетен: 3197 Коментари: 0 Гласове:
2

Последна промяна: 24.05.2018 17:35

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
За да разгледаме по-подробно Звездата на Давид и нейния кодиран смисъл, както в миналото, така и днес, е добре да си спомним кой е всъщност Давид и защо неговата роля на държавник и строител на Израилевото царство в древната еврейска история е от толкова голямо значение.
Цар пророк Давид (живял приблизително 1 000 години преди Исус Христос) е описан многократно в Стария завет на Библията, където четем следното:
"21. И Давид дойде при Саула, та застана пред него; и той го обикна много; и Давид му стана оръженосец."
- 1 Царе 16 глава
Саул е първият Цар на Израил, миропомазан от пророк Самуил. Отличавал се със сила и великодушие, но с течение на времето се отказал три пъти от своята роля на владетел и започнал да не спазва Божиите повеления, като принасял дарове преждевременно и дори посетил Аендорската магьосница, от която поискал да го свърже с духа на починалия пророк Самуил. Така Бог отредил за нов владетел на Израилевото царство именно обичания от Саул оръженосец - Давид, чието име означава "мил" или още "възлюбен".
Според Библията, още по времето, когато Цар Саул се компрометирал в очите на своите поданици и постепенно изгубил уважението им, ползващият се с голяма почит израилев съдия Самуил бил натоварен да избере нов Цар. Чрез пророческо откровение, неговият избор се спрял на Давид, тогава все още невръстно дете. Оттам нататък, спирайки се на ранните години на Давид, библейският разказ говори предимно за напрежението между Саул и Давид, предизвикано от първия владетел на Израилевото царство.
Дълго време преди да заеме престола (едва след смъртта на Саул), Давид е получил Божието благоволение и миропомазание, което не е без значение сред израилтяните.
Когато става дума за Давид, библейската история разказва за поредната битка между израилтяни и филистимци, на която обаче придава решаващо значение, което ще издигне в очите на евреите Давид и неговите способности. В редиците на филистимците бил Голиат – гигант, потомък на свръхчовеци от по-старо време, смятан за непобедим в битка. Израилските войски (предвождани от Саул) се уплашили да влязат в пряк сблъсък. Нещо повече, на предложението изходът от стълкновението да се реши чрез пряк двубой между Голиат и избран от израилтяните човек, от последните никой не се отзовал. Точно тогава изненадващо се явил Давид - все още невръстен, приел да се изправи срещу гиганта и го победил, като му нанесъл смъртоносен удар с прашка. Оттогава Давид става изключително популярен и харесван сред широките маси.

image
"Давид и Голиат" от Караваджо.

В Библията четем следното:
4 И от филистимския стан излезе юнак на име Голиат, от Гет, шест лакътя и една педя висок. 5 Той имаше меден шлем на главата си, и бе облечен с люспеста броня, тежината на бронята беше пет хиляди сикли мед, 6 и с медни ногавки на пищялите си и медно щитче между рамената си. 7 Дръжката на копието му беше като кросно на тъкач; и острието на копието му тежеше шестстотин сикли желязо; и щитоносецът му вървеше пред него. 8 И той застана та извика към Израилевите редове, като им каза: Защо излязохте да се опълчите за бой ? Не съм ли аз филистимец, и вие Саулови слуги? Изберете си един мъж, па нека слезе при мене. 9 Ако може да се бие с мене и да ме убие, тогава ние ще ви бъдем слуги; но ако му надвия аз и го убия, тогава вие ще ни бъдете слуги и ще ни се подчинявате. 10 Филистимецът рече още: Аз хвърлям презрение днес върху Израилевите редове; дайте ми мъж да се бием двама. 11 А Саул и целият Израил, когато чуха тия думи на филистимеца, смаяха се и се уплашиха твърде много. 12 А Давид беше син на оня ефратянин от Витлеем Юдов, който се именуваше Есей, и имаше осем сина; и в Сауловите дни тоя човек имаше старейшински чин между хората.
15 А Давид отиваше от Саула, за да пасе овците на баща си във Витлеем и се връщаше.
23 И като се разговаряше с тях, ето юнакът, филистимецът от Гет, на име Голиат, излизаше от филистимските редове та говореше според същите думи; и Давид го чу. 24 А всичките Израилеви мъже, като видяха тоя мъж, побягнаха от него и много се уплашиха. 25 И Израилевите мъже думаха: Видяхте ли тоя мъж, който възлиза? Наистина той възлезе да хвърли презрение върху Израиля; обаче, който го убие, него царят ще обогати с голямо богатство, и ще му даде дъщеря си и ще направи бащиния му дом свободен в Израиля. 26 И Давид проговори на стоящите при него мъже като каза: Какво ще се направи на онзи, който порази тоя филистимец и отмахне укора, от Израиля? защото кой е тоя необрязан филистимец та да хвърли презрение върху войските на живия Бог? 27 И людете му отговориха според казаните думи, като рекоха: така ще се направи на мъжа, който би го поразил.
32 И Давид каза на Саула: Да не отпада сърцето на никого поради този. Слугата ти ще иде и ще се бие с тоя филистимец.
32 И Давид каза на Саула: Да не отпада сърцето на никого поради този. Слугата ти ще иде и ще се бие с тоя филистимец. 33 Но Саул каза на Давида: Ти не можеш да идеш против тоя филистимец да се биеш с него; защото ти си дете, а той е войнствен мъж още от младостта си. 34 А Давид рече на Саула: Слугата ти пасеше овците на баща си; и когато дойдеше лъв или мечка та грабнеше агне от стадото, 35 аз го подгонвах та го поразявах, и отървавах грабнатото от устата му; и когато се дигнеше върху мене, хващах го за брадата, поразявах го, и го убивах. 36 Слугата ти е убивал и лъв и мечка, и тоя необрязан филистимец ще бъде като едно от тях, понеже хвърли презрение върху войските на живия Бог. 37 Рече още Давид: Господ, Който ме отърва от лапата на лъв и от лапата на мечка, Той ще ме отърве и от ръката на тоя филистимец. И Саул каза на Давида: Иди; и Господ да бъде с тебе. 38 Тогава Саул облече Давида с облеклото си, и тури меден шлем на главата му, и облече го с броня. 39 И Давид препаса неговия меч над облеклото му и се постара да походи, защото не беше навикнал с тях. И Давид каза на Саула: Не мога да ходя с тия оръжия, защото не съм навикнал. И така Давид ги съблече. 40 И взе тоягата си в ръка, и като си избра пет гладки камъка от потока и ги тури в овчарската си торба, той се приближаваше към филистимеца с прашката си в ръка. 41 И филистимецът напредваше и се приближаваше към Давида; и щитоносецът вървеше пред него. 42 И когато филистимецът погледна наоколо и видя Давида, презря го, защото беше дете и рус и красив на лице. 43 И филистимецът каза на Давида: Куче ли съм аз, та идеш против мене с тояга? И филистимецът прокле Давида с боговете си. 44 Филистимецът още каза на Давида: Дойди при мене, и ще дам месата ти на въздушните птици и на земните зверове. 45 А Давид каза на филистимеца: Ти идеш против мене с меч и копие и сулица; а аз ида против тебе в името на Господа на Силите, Бога на Израилевите войски, върху които ти хвърли презрение. 46 Днес Господ ще те предаде в ръката ми; и като те поразя ще ти отнема главата, и днес ще предам труповете на филистимското множество на въздушните птици и на земните зверове; за да познае целият свят, че има Бог в Израиля,
47 и да познаят всички тук събрани, че Господ не избавя с меч и копие; защото боят е на Господа, и Той ще ви предаде в нашата ръка. 48 И като стана филистимецът та идваше и се приближаваше да посрещне Давида, Давид побърза и се завтече към редовете да посрещне филистимеца.
49 И Давид тури ръката си в торбата си та взе от там камък, и като го хвърли с прашката, удари филистимеца в челото му, така щото камъкът се заби в челото му; и той падна по лицето си на земята. 50 Така Давид надви филистимеца с прашка и с камък, и удари филистимеца и го уби. Но нямаше меч в ръката на Давида; 51 затова Давид се завтече та застана над филистимеца, и хвана меча му и го изтръгна из ножницата му и като го уби отсече главата му с него. А филистимците, като видяха, че юнакът им умря, побягнаха. 52 Тогава Израилевите и Юдовите мъже станаха, извикаха и подгониха филистимците до прохода на Гая и до портите на Акарон. И ранените филистимци паднаха из пътя за Саараим до Гет и до Акарон. 53 А израилтяните, като се върнаха от преследването на филистимците, разграбиха стана им. 54 И Давид взе главата на филистимеца та я занесе в Ерусалим, а оръжията му тури в шатъра си. 55 А Саул, когато видя Давида, че излизаше против филистимеца, каза на военачалника Авенира: Авенире, чий син е тоя момък? А Авенир рече: Заклевам се в живота на душата ти, царю, не зная. 56 И царят каза: Попитай чий син е тоя момък. 57 И като се връщаше Давид от поражението на филистимеца, Авенир го взе та го доведе пред Саула; и главата на филистимеца беше в ръката му. 58 И Саул му рече: Чий син си, младежо? А Давид отговори: Аз съм син на слугата ти витлеемеца Есей.
Всичко това е описано в библейската книга "1 Царе 17 глава" и дава по-пълна и цялостна картина относно смелото и жертвоготовно дело, извършено от страна на Давид в полза на израилтяните, описани като "народ на Живия Бог".
По-късно, след убийството на Голиат, Давид става един от придворните в Царството на Саул. Монархът дори дава дъщеря си Михала за съпруга на отличилия се в двубой Давид, но... Саул вече не гледа с добро око на младият и красив Давид, поради това, че населението на страната го величае и Бог е на негова страна, т.е. Саул започва да се страхува от набиращия сила и слава безстрашен юноша.
След смъртта на Саул (самоубил се по време на битка), Давид застава начело на Израилевото царство. Успява да укрепи държавата си, дава началото на мащабно строителство - градове, канализация, водопроводи, крепости - особено в столицата Йерусалим. (днес основен център на Държавата Израел). По времето на Негово Величество Цар Давид Израилевото царство придобива авторитет у съседите си и става важен политически фактор в Близкия изток. Също така води успешни войни със съседните си държави. В морално отношение личността на Давид като владетел е противоречива. Например той изпраща своя военачалник Урий на сигурна смърт, за да може да се ожени за неговата съпруга Вирсавия. Последните дни на Цар Давид са особено тъжни. Библията разказва, че за да се спаси от непрестанния студ, който усещал, при него всеки ден довеждали младо момиче, което трябвало да ляга с него под завивките му, но и това не можело да го стопли.
Въпреки житейските си грешки, Давид не е приеман като негативна персона в библейските разкази. Та кой от нас е безгрешен? А и в  Псалмите (чието авторство се приписва именно на Цар пророк Давид) се откроява № 50 - т. нар. "покаен" псалом, в който Давид се разкайва за постъпката си спрямо Урий и Вирсавия.
Интересен е и № 21, където ясно четем:„Боже мой, Боже мой, защо си ме оставил“ – думите, които Исус Христос произнася на кръста!
Не без значение е и незалязващата връзка на Цар пророк Давид с Божия Син Исус Христос. Древната юдейска традиция очаква своя Месия като Цар, потомък на прекрасния Давид. Съобразно с тази основа, християнството акцентира върху родословната и смисловата връзка между вече известния за нас Цар и Исус от Назарет. Въпреки буквалните различия помежду си, родословията на Исус, представени в евангелията по Матей и Лука, неизменно сочат историческия Христос за пряк потомък на Давид (Мат. 1:1 / Лук. 3:23). В християнската култура и до днес се използват епитети за Христос като „семе Давидово“ и „клонка Давидова“, които допълнително потвърждават разбирането за Давид в рамките на християнството.

-----

А сега малко повече за Звездата на Давид.

Давидовата звезда (на иврит: "Маге́н Дави́д", или Щитът на Давид) е широко разпространен древен символ, който от XIX-ти век насам се счита за неразривно свързван с еврейската идентичност и юдаизма. Въпросният символ представлява шестолъчна звезда, която от своя страна се получава от налагането на два равностранни триъгълника един върху друг, като горният е завъртян на 180°. Звездата на Давид е изобразена на знамето на държавата Израел.

image
Националният флаг на Държавата Израел, в центъра на който е поставена Давидовата звезда.

Значенията, влагани в образа на звездата, са изключително разнообразни по смисъл:
1) приема се, че двата триъгълника, образуващи Давидовата звезда, са символ на мъжкото и женското начало от книгата "Битие" - първа в Библията.
2) със своите 6 лъча тя е символ на тези шест дни, в които Бог е сътворил Вселената, а на седмия ден (Шабат) си е починал. "И всичко, което Бог сътвори, бе добро".
3) звездата е била изрисувана върху щита на Цар пророк Давид в борбата му срещу великана Голиат. Смята се, че самият Цар Давид е притежавал боен щит с 6 лъча, т.е. самата Звезда е била негов щит.
4) Именно тя изгрява над "града на Давид" - Витлеем, в часа на раждането на Сина Божий Исус Христос.
5) Давидовата звезда е символ на царственост и власт.
6) Днес Давидовата звезда присъства на централно място в националния флаг на Държавата Израел и се явява символ на еврейския народ от древното му минало до днес. 




 



 
 



Гласувай:
2



Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: boriss0ff
Категория: История
Прочетен: 8599
Постинги: 2
Коментари: 0
Гласове: 4
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031